Seperti yang kita ketahui, ekonomi
merupakan salah satu elemen atau skop perbincangan yang sangat penting dan
mustahak bagi sesebuah negara. Setiap negara di dunia ini sangat mementingkan
ekonomi malah menjadikan tahap ekonomi sebagai indikator kemajuan sesebuah
negara itu sama ada ianya negara yang maju atau mundur. Terdapat beberapa jenis
ekonomi di dunia ini antaranya adalah ekonomi bersifat kapitalis, komunis,
campuran, sosialis dan tidak ketinggalan juga ekonomi Islam.
Dalam Bahasa Arab, ekonomi diambil
daripada perkataan iqtisad yang membawa maksud kesederhanaan. Berdasarkan Ibnu
Qayyum, kesederhanaan di sini membawa maksud satu pertengahan antara dua
kekejian iaitu antara boros dan kedekut. Allah swt telah berfirman di dalam
ayat suci Al-Quran surah Furqan ayat 68 :
“Dan (termasuk hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pemurah) orang-orang yang apabila menafkahkan (harta) mereka tidak berlebihan dan tidak pula mereka kedekut, di antara keduanya secara wajar.”
Nak berkongsi satu formula yang Ustazah Azalina (pensyarah Ekonomi Islam) saya ajar.
Akronim bagi falsafah ekonomi Islam ialah : TaKhTU (Tauhid, Khalifah, Tazkiyah dan Ukhuwah)
Falsafah ekonomi Islam terbahagi kepada
empat elemen yang utama iaitu yang pertama, Tauhid. Inilah yang menjadi salah satu asbab terbesar perbezaan
antara ekonomi Islam dan ekonomi konvensional. Tauhid bermakna mengeesakan
Allah swt dan tauhid terbahagi kepada tiga jenis iaitu tauhid uluhiyah, tauhid
rububiyyah dan tauhid asma wa sifat. Tauhid uluhiyah ialah mengesakan Allah swt
dengan cara tidak menyukutukan Allah swt dan hanya Allah swt yang wajib
disembah dan dimohon pertolongan. Oleh itu, umat Islam dilarang sama sekali
mensyirikkan Allah swt termasuklah dalam aktiviti ekonomi. Manakala Tauhid
Rububiyah adalah meyakini dengan jazam bahawa Allah lah satu satunya Tuhan yang
Maha Pencipta sekalian alam dan makhluq di atas muka bumi ini. Tauhid Asma Wa
Sifat pula membawa maksud meyakini dengan jazam tentang nama-nama dan sifat
sifat Allah swt yang Maha Sempurna.
Falsafah
yang kedua ialah Khalifah. Khalifah
dari segi bahasa membawa maksud pengganti. Manusia merupakan wakil Allah swt
yang diutuskan di atas muka bumi ini untuk memakmurkan alam sejagat. Oleh itu,
umat Islam haruslah menggunakan dengan sebaik baiknya sumber yang telah
dikurniakan Allah Azza Wajalla ke arah jalan yang benar berpandukan Al- Quran
dan Sunnah. Allah swt telah berifrman dalam surah Al-Baqarah ayat 30 mafhumya :
“Dan (ingatlah) tatkala Tuhan engkau berkata kepada Malaikat : Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di muka bumiini seorang khalifah. Berkata mereka : Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang merosak di dalamnya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau? Dia berkata : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.”
Yang ketiga ialah, Tazkiyah. Tazkiyah bermakna penyucian. Dalam garis panduan Islam,
harta seseorang haruslah disucikan dengan cara mengeluarkan zakat, berinfaq dan
bersedeqah di jalan Allah swt. Kita perlu menyedari bahwa pada bahagian rezeki
kita terdapatnya rezeki orang lain dan ekonomi Islam mengajar kita bahawa tidak
seharusnya seseorang itu membekukan harta mereka tanpa sebarang pengagihan yang
membuatkan yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin. Oleh itu,
Allah swt telah mewajibkan bagi setiap umat Islam untuk mengeluarkan zakat
malah ianya merupakan salah satu rukan Islam yang wajib ditunaikan. Allah swt
telah berfirman dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 110 mafhumnya :
“Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang dan tunaikanlah zakat dan apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah sentiasa Melihat segala yang kamu kerjakan.”
Yang keempat ialah Ukhuwwah. Ukhuwwah bermaksud ikatan atau pertalian antara manusia
dan manusia. Ekonomi Islam amat berkait rapat dengan muamalah antara manusia.
Ia adalah perhubungan manusia dengan manusia atau habluminannas dan ekonomi
Islam menetapkan garis panduan yang jitu bagi memelihara perhubungan antara
manusia ini agar terus harmoni. Sebagai contoh, Allah swt telah mewajibkan pembayaran
zakat kepada semua umat Islam kepada asnaf agar kehidupan mereka tidak
tertindas malah terpelihara dan ini dapat memelihara ukhuwwah antara manusia di
atas muka bumi.
No comments:
Post a Comment